zondag 16 mei 2021

Mandala haken

Een poosje geleden kwam ik op de website Kim(H)aakt een prachtige afbeelding tegen van een gehaakte mandala. Ik was meteen verliefd, op zowel het patroon als de kleur waarin hij gehaakt was.  

De patroondiagrammen vond ik op Pinterest en een soort van werkbeschrijving stond op de website van Kim(H)aakt. De diagrammen waren echter best klein. Ik heb ze flink uitvergroot, maar daardoor werden ze nogal vaag. Al met al een flinke uitdaging om dit patroon te 'lezen'. Gelukkig kwam ik in diezelfde tijd op Facebook de groep 'Van Diagram naar Tekst' tegen en tot mijn grote verrassing stond daar een bestand, waarin deze mandala toer voor toer was uitgeschreven. Mijn dank was groot. 

Ik kocht de Scheepjes whirl Blueberry Bambam, een bol met een looplengte van 1000 meter en een prachtig kleurverloop, die precies genoeg moest zijn voor deze mandala. Ik heb niet meteen de metalen ring van 1 meter gekocht, omdat ik eerst zeker wilde weten of hij daar mooi in ging passen.

Nu kon ik met de diagrammen (met een vergrootglas erbij) en de volledige beschrijving aan de slag. Ik haakte met naald 2,5 en begon vanuit het midden van de bol. Het was heerlijk om te doen. Ik was benieuwd naar het effect van elke nieuwe toer en van elke nieuwe kleur die zich aandiende. Al met al behoorlijk verslavend, zo'n mandala.

Toen ik bijna klaar was heb ik mijn huisgenoten regelmatig ingeschakeld om de mandala op de tafel uit te strekken, zodat ik kon bepalen in welke maat ring hij moest komen. De mandala moest er strak in komen te zitten, anders zou hij na verloop van tijd uit gaan hangen. Uiteindelijk heb ik een paar toeren extra gehaakt, waardoor hij prachtig in een ring van 1 meter kwam te zitten.


Het in- en omhaken van de ring is door de maat van de ring niet een gemakkelijke klus. Ik deed dit staande, terwijl ik de ring op een stoel tegen de rugleuning liet leunen. Maar het is gelukt! Ik ben heel blij en tevreden met het resultaat. Hij heeft een mooi plekje aan de muur boven ons bed gekregen.



Het patroon is ontworpen door Kazuko Hayashi van Ondori, een Japans bedrijf dat verschillende haakboekjes/magazines heeft uitgebracht. Dit patroon stond als tafelkleed in het boekje Classic Crochet Lace uit 2006.


Geen opmerkingen: